Header

Monday, March 30, 2009

QUICK POST: Suami Isteri

Alhamdulillah..

dah 5 tahun terbinanya Istana bahagia antara aku ngn viona...
seperti org lain, mmg rumahtangga sentiasa dilanda badai...
itu perkara biasa..

daripada kami berdua dulu kosong...
skrg alhamdulillah cukup pakai cukup makan..
moga hari2 mendatang menjanjikan limpahan rezeki lagi buat kami sekeluarga..


so dikesempatan ni, jom kita sama2 menyemai kembali sifat2 positif yg perlu ada pada setiap suami n isteri..

aku amik info ni from http://www.mail-archive.com/mencintai-islam@yahoogroups.com/msg01813.html

sgt2 informatif.. byk lagi bende yg perlu aku perbaiki!!


CIRI-CIRI, SIKAP, PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB SUAMI

1.Sangat bertanggungjawab ke atas isteri, anak-anak serta

orang-orang yang di bawah jagaannya termasuk ibu bapa

yang sudah tua dan orang gaji sekiranya ada. Tanggung-

jawab dengan takutkan Tuhan adalah lazim melazimi.

Orang yang takutkan Tuhan sangat bertanggungjawab.

Orang yang benar-benar bertanggungjawab adalah kerana

takutkan Tuhan.

2. Memberi ilmu dan didikan agama kepada isteri dan anak-

anak.

3. Menyediakan nafkah lahir seperti makan minum, pakaian,

tempat tinggal dan kesihatan kepada isteri dan anak-anak.

Pemberian nafkah lahiriah ini tidak termasuk barang

mewah (luxury)yang tidak boleh dituntut atau dipaksakan

kepada suami terutamanya dalam keadaan tidak mampu.

Namun dalam nafkah yang asasi itu sekiranya suami cuai

boleh dituntut. Begitupun kalau ada tolak ansur adalah

lebih baik dan lebih utama.

4. Suami tidak berkasar terhadap isteri dan anak-anak. Selaku

ketua keluarga, suami lebih utama menonjolkan sikap

kasih sayang dan prihatin

. Kalau dalam sebuah institusi

kecil rumahtangga, ketua keluarga tidak memberi kasih

sayang, di mana pula anggota keluarga itu hendak menga-

du dan bersandar. Lebih-lebih lagi suami selaku pendidik,

pendidikan hanya berjaya dengan kasih sayang dan sabar.

5. Sekiranya isteri atau anak-anak membuat salah, hendaklah

diberi tunjuk ajar. Secara fitrahnya anak isteri tentulah tidak

suka berbuat salah. Kalau terjadi juga kenalah ayah atau

suami memberi tunjuk ajar kerana kemungkinan mereka

membuat salah itu kerana kecetekan ilmu, kurang bim-

bingan, terleka, terlupa, dorongan perasaan dan nafsu.

6. Suami hendaklah bertimbang rasa kepada isteri. Amat

jarang tetapi bukan tiada langsung di kalangan wanita

yang kuat jiwa dan akal, melainkan mereka lebih didorong

oleh perasaan. Sebab itu wanita amat mudah marah,

merungut, mendongkol, merajuk, membebel. Ini semua

adalah bentuk-bentuk luahan perasaan mereka. Lebih-

lebih lagi bagi isteri sepenuh masa yang menjalani rutin

kehidupan yang sama setiap hari. Situasi mereka itulah

yang memerlukan suami bertimbang rasa.

7. Ketika isteri kesedihan, suami hendaklah menghiburkan-

nya. Tumpang simpati memang disuruh, tetapi jangan tu-

rut terbawa-bawa dengan kesedihan isteri. Akibatnya akan

bertambah menjadi-jadi dan berpanjangan kesedihan isteri.

Kesedihan yang berpanjangan sedikit sebanyak boleh men-

jejaskan urusan rumahtangga. Suami perlu menghiburkan

isteri dengan berbagai cara, umpamanya bawa berjalan-

jalan, makan angin, ziarah kawan dan lain-lain.

8. Suami sentiasa memberi kerjasama terhadap isteri. Ertinya

dalam urusan rumahtangga, karier kerja, anak-anak, perlu

mendapat kerjasama yang baik dari suami. Jangan di-

bebankan sepenuhnya kepada isteri. Secara automatik ber-

lakulah perkongsian dalam kehidupan berumahtangga.

9. Suami tidak memandang kepada wanita lain. Memandang

di sini ada dua maksud iaitu memandang dengan mata

kasar secara lahiriah dan memandang dalam erti kata

memberi perhatian atau memberi perasaan terhadap

wanita lain. Di antara hikmah larangan ini ialah supaya

hati suami tertumpah kepada isterinya sahaja. Sekaligus

suami tidak membanding-bandingkan wajah isteri dan

perangai isteri sendiri dengan wanita lain. Isteri itu adalah

anugerah Tuhan yang sudah menjadi ketetapan semenjak

azali
lagi, terimalah seadanya.

10. Berbincang bersama. Sama ada dalam soal masalah atau

perancangan keluarga, elok dibincangkan bersama supaya

terjamin memperolehi penyelesaian yang tepat dan me-

muaskan. Setiap aspek difahami bersama supaya sama-

sama dapat menerimanya.

11.Kejahatan, kelemahan dan kesilapan isteri tidak didedah-

kan

kepada orang lain. Dalam kes hendak membuat

pengaduan sekalipun kena juga dibatasi, sekadar mema-

hamkan hakim atau orang tengah. Tidak sampai men-

cemarkan maruah isteri.

12. Sentiasa merendah diri kepada isteri, atau dengan istilah

lain sebagai tawadhuk. Merendah diri bukan bererti

meletakkan diri hingga boleh dihina oleh isteri. Tawadhuk

ertinya tidak ego, sombong dan merasa diri segala-galanya.

Perlu diingat, tiada manusia yang benar-benar sempurna

dalam segala hal. Sebab itu perlu tawadhuk kepada isteri

kerana dalam banyak aspek, seorang suami memerlukan

isteri dan banyak perkara suami tidak upaya berbuat dan

bersabar seperti yang dilakukan oleh isteri. Tawadhuk juga

bermaksud berlapang dada serta boleh bahkan bersedia

menerima teguran, nasihat dan ingatan dari isteri.

13. Suami perlu bertolak ansur dengan isteri. Suatu ketika

seorang rakyat Sayidina Umar hendak mengadu sesuatu

masalah tentang isterinya kepada Sayidina Umar. Ketika

berdiri di halaman rumah, dia terdengar kata-kata rungut-

an dari isteri Sayidina Umar sedang Sayidina Umar sendiri

hanya senyap berdiam diri.

Lantas rakyat itu pulang saja dan berkata seorang diri,

"Sedangkan Sayidina Umar se-

bagai khalifah pun isterinya merungut."

Keesokan hari, dia bertanya kepada Sayidina Umar mengapa

mendiam- kan diri sahaja. Sayidina Umar menjawab,

"Aku sangat bertimbang rasa kepada isteriku kerana dia berkhidmat

untuk aku, menjaga rumahtangga aku, menjaga makan

minum dan pakaian aku, dan dia menjaga anak-anak aku."

14. Suami sentiasa kasih kepada isteri

. Fitrah semula jadi

manusia lebih mudah mengasihi orang yang ada pertalian

dan orang yang berjasa. Contohnya ibu bapa mengasihi

anak-anak dan sebaliknya. Antara keduanya ada pertalian.

Pengikut lebih mudah mengasihi ketua atau pemimpin-

nya kerana pemimpin banyak berjasa, begitulah seba-

liknya. Suami dituntut supaya sentiasa mengasihi isteri

atas dua sebab tersebut sekaligus. Iaitu ada pertalian yang

Tuhan lakukan melalui pernikahan yang sah, serta atas

sebab jasa. Dalam hidup seorang suami, isteri adalah orang

yang amat berjasa. Jasa isteri itu mewajarkan seorang sua-

mi mengasihi isteri. Inilah satu bentuk mengenang jasa

seorang isteri.

15. Suami sentiasa belas kasihan terhadap isteri. Dalam ke-

hidupan wanita moden, mereka mendakwa ada segala-

galanya yang mereka perlukan. Bahkan apa sahaja yang

mereka mahu, mereka mampu memikirkannya. Namun

sebenarnya mereka tidak boleh menafikan fitrah semula

jadi iaitu mereka perlukan suami tempat berlindung, me-

ngadu, berkongsi perasaan, tampat merintih dan tempat

memperolehi dan menumpahkan kasih sayang. Ketiadaan

suami dalam hidup seorang wanita, kekosongan tetap

dirasainya terutama perasaan. Ini adalah fitrah semula jadi.

Menyedari dan memahami hakikat inilah maka suami

perlu sentiasa belas kasihan kepada isteri.

Mereka adalah golongan yang perlukan perlindungan,

maka lindungilah mereka dengan penuh belas kasihan.

16. Sebagai menyempurnakan wibawa sebagai suami maka

suami hendaklah mampu menjadi imam sembahyang

jemaah dalam keluarga. Dan perlu berkumpul bersama

dan sembahyang berjemaah bersama.

17. Biarpun peranan ini diletakkan sebagai yang terakhir,

namun inilah yang paling penting. Iaitu suami perlu

memperlihatkan dirinya orang yang sangat membesarkan

Tuhan, mengutamakan Tuhan, bercita-cita dan bermat-

lamatkan Tuhan

. Ini mestilah diperlihatkan di dalam setiap

aspek kehidupan. Jelas memperlihatkan dirinya hidup

bersama Tuhan.


CIRI-CIRI, SIKAP, PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB

ISTERI

1. Bertanggungjawab dalam urusan dan bidang sebagai

seorang isteri terutamanya terhadap suami.

2. Keutamaan seorang isteri ialah melayan suami dengan

ikhlas atau murni kerana Allah semata-mata.

3. Mentaati suami selagi dalam perkara yang dibolehkan.

Hanya boleh ingkar dalam perkara-perkara maksiat dan

dosa.

4. Sentiasa merendah diri atau tawadhuk kepada suami.

Melalui bersikap tawadhuk, bimbingan, teguran dan tun-

juk ajar dapat berjalan lancar. Merendah diri juga agar tidak

berlaku satu kapal dua nakhoda. Maka akan harmonilah

kehidupan keluarga.

5. Isteri mesti sentiasa berusaha menghiburkan suami dalam

layanan, sikap, percakapan dan ketaatan
.

6. Sebaik-baiknya isteri menyambut kepulangan suami.

Dengan cara ini akan menyejukkan hati, menyenangkan

hati, menenangkan perasaan dan menambahkan kemes-

raan.

7. Isteri tidak menuntut sesuatu yang tidak termampu oleh

suami kecuali dalam hak yang asasi. Tuntutan yang mem-

bebankan suami boleh menganggu perasaan suami, boleh

mengeruhkan hubungan. Kalau keterlaluan mendesak,

suami boleh terjebak kepada perbuatan dosa.

8. Isteri sentiasa memberi kerjasama kepada suami dalam apa

aspek rumahtangga. Sikap suka membantah, ingkar dan

kurang memberi kerjasama mudah meretakkan hubungan,

boleh berlaku krisis dan membantutkan banyak peran-

cangan keluarga.

9. Mesti berusaha agar dapat bersembahyang jemaah ber-

sama suami. Dari situ nanti akan banyak memperoleh

rahmat dan berkat

dari Tuhan dan mengeratkan lagi hu-
bungan hati.

10. Isteri mesti menjaga maruah diri sama ada sewaktu di

rumah lebih-lebih lagi di luar rumah.

11.Keperluan suami dalam lingkungan rumahtangga hendak-

lah disediakan oleh isteri. Dalam beberapa hal dan aspek,

tidak pula dituntut sebagai wajib, namun di situlah ruang

dan peluang bagi seorang isteri mengumpul sebanyak-

banyak darjat taqwa di sisi Tuhan

. Seorang hamba itu ha-

nya dapat mendekatkan diri dengan Tuhan melalui saluran

yang bukan perkara fardhu atau wajib, melainkan dalam

perkara-perkara lain yang dibuat sebagai usaha mencari

bekalan taqwa.

12. Sedangkan lidah lagi tergigit, maka apabila timbul seba-

rang masalah, cuba dibawa kepada perbincangan bersama.

Elakkan dari retak dahulu baru hendak dibincangkan.

Kalau retak dahulu, bincang kemudian, keadaan begini

kurang berkesan untuk mengatasi masalah.

13.Berpuas hatilah di atas apa sahaja pemberian suami. Perlu

berkorban perasaan sekiranya kurang berpuas hati. Jangan

korbankan kepentingan kebahagiaan rumahtangga hanya

semata-mata mahu memenuhi perasaan sendiri.

14. Kesalahan suami hendaklah dilupakan. Anggaplah jasa

dan khidmat suami itu jauh lebih besar berbanding ke-

silapan yang dilakukan oleh suami. Lebih-lebih lagi lazim-

nya kesalahan suami itu berlaku sekali sekala. Kadang-

kadang bukan disengajakan atau hanya salah faham, atau

kerana menghadapi tekanan. Bila gagal melupakan ke-

salahan suami akan subur dendam kesumat yang boleh

mencetuskan huru hara dalam rumahtangga. Ini umpama

sumbu mercun yang gagal dipadamkan. Sumbu mercun

itu hanyalah sekadar keluar percikan bunga api. Bila tidak

dipadamkan, letupan mercun amat kuat bunyinya.

15. Memberi semangat kepada suami. Sesekali berlaku juga

lemah semangat

kepada suami, bukan lemah jiwa. Dalam

situasi demikian, maka isteri hendaklah bersikap seperti

Sayidatina Khadijah ketika Rasulullah SAW mula mene-

rima wahyu. Sayidatina Khadijah menyelimutkan Rasu-

lullah SAW dan memberi semangat serta perangsang

dengan tugas besar yang baru diterima oleh Rasulullah

SAW.

16. Ketika suami bercakap, tidak kira dalam apa topik dan

aspek, maka isteri perlu mendengar dengan teliti dan se-

penuh hati. Ini juga sebagai tanda hormat, memuliakan

suami serta tanda merendah diri kepada suami.

17. Cacat cela, kelemahan, aib, kejahatan suami tidak didedah-

kan kepada sesiapa pun, hatta kepada ibu bapa dan kawan

sendiri.

18. Isteri juga hendaklah berusaha membesar dan menguta-

makan Tuhan. Hendaklah sama-sama menjadi hamba yang

hidup bertuhan dalam apa jua aspek kehidupan.




jom kita baiki...!

MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD
Camna?

5 Comments Uols:

Uncle Dol said...

nice tazkirah..

bersama-samalah kita beringat dan memperingati.. ;)

Gieyana said...

Congrate yer!!suker ler kalau camni selalu..so sm ler ngan kitaorg pon 5th year this year!!aper kater u'all re-shoot balik memorance time kawen dulu2 mesti best tau! mcm yg kiter buat!!perasaan cinta tu makin bertambah2 tau!!

KM said...

selamat ulangtahun perkawinan hehehe...semoga perkawenan anda mendpt keredhaan Allah di dunia & akhirat...amin...

CuTeMiUt78 said...

wah.. good info.. betul la kan.. apa kata kembalikan masa zaman mula2 kawin dulu... alhamdulilah.. semoga bahagia hingga keakhir hayat

Iera said...

alhamdulillah..semoga bahagia ke hujung nyawa..

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!