Header

Thursday, August 20, 2009

PS sah sakit


Semalam aku dah tak tahan sangat, aku g klinik panel untuk dapatkan rawatan susulan..

aku pening2 kepala...
bukan pening denyut, but pening pusing2..
seolah2 dunia sekitar ni berpusing2..
aku takleh gerak kuat2.. if gerak kuat2, then aku akan nampak semua kat dunia ni berpusing2...
takde balance..
so semalam mmg tak candang nak kuar rumah takut aku collapse n pitam..
but dah tak tahan sgt ngn pusing2 tu, then aku consult doktor gak..

sebelum ni aku pernah kene camni gak.
tapi time tu doktor kata sbb aku low blood pressure..
smlm doktor cek tekanan darah aku, dia kata on par.. ngam ngam...
so dia tak expect aku jd pusing2 camtu sbb low blood pressure..

then doktor tu kata, aku sakit..
alamak...
sakit apa..
cuak gak aku bila doktor kata aku sakit..

vertigo adalah perasaan seolah-olah penderita bergerak atau berputar, atau seolah-olah benda di sekitar penderita bergerak atau berputar, yang biasanya disertai dengan mual dan kehilangan keseimbangan.

vertigo boleh berlangsung hanya beberapa saat atau boleh dirasai sampai beberapa jam bahkan hari. penderita kadang merasa lebih baik jika berbaring diam, tetapi vertigo juga boleh terus berlanjut meskipun penderita tidak bergerak sama sekali !!

benign paroxysmal positional vertigo merupakan penyakit yang sering ditemukan, dimana vertigo terjadi secara mendadak dan berlangsung kurang dari 1 minit.
perubahan posisi kepala (biasanya terjadi ketika penderita berbaring, bangun, berguling diatas tempat tidur atau menoleh ke belakang) biasanya memicu terjadinya episode vertigo ini.

penyakit ini disebabkan oleh adanya endapan kalsium di dalam salah satu kanalis semisirkularis di dalam telinga bahagian dalam.
vertigo jenis ini mengerikan, tetapi tidak berbahaya dan biasanya menghilang dengan sendirinya dalam beberapa minggu atau bulan. tidak disertai hilangnya pendengaran maupun telinga berdenging.

seksa gille...
rasa dunia ni berputar n leh jatuh oo...
duduk tak kene, baring lagi la tak kena...
kepala takleh bergerak ngn cepat or sudden move..
if bergerak ngn cepat, makanya berputarrrr la dunia... !!

setakat n, takde ubat utk sakit ni..
tp aku dapat tips ni from internet...

Jika Anda terserang gejala vertigo, ada beberapa hal yang bisa dilakukan untuk mengurangi, atau menghilangkan rasa sakitnya, seperti disampaikan Julintari berikut ini :

1. Yang paling penting, jangan panik begitu gejala vertigo menyerang. Tarik napas dalam-dalam, pejamkan mata, dan segeralah berusaha mencari posisi yang memungkinkan Anda berbaring. Jika tidak memungkinkan, maka segeralah duduk.
2. Pastikan Anda dalam posisi aman (berpegangan tangan). Tunggu beberapa menit untuk memastikan apakah serangan vertigo berkurang, atau tidak.
3. Jika Anda merasa mual dan ingin muntah, maka segeralah mencari bantuan orang-orang di dekat Anda untuk membantu Anda ke toilet. Pada beberapa kasus, setelah muntah keluhan vertigo ini menjadi berkurang.
4. Ketika bisa berbaring, pertahankan posisi tersebut sampai serangan vertigo berkurang, atau hilang.
5. Buka mata pelan-pelan, lalu coba miringkan badan, atau kepala ke kiri dan ke kanan. Jika dengan manuver ini serangan vertigo ternyata datang kembali, maka itu berarti Anda harus segera memejamkan mata, atau kembali ke posisi semula.
6. Bila karena proses perifera vertigo cepat berkurang, maka segeralah konsultasi ke dokter syaraf.
7. Kalau di rumah Anda tersedia obat antivertigo, maka Anda bisa mengonsumsi obat tersebut. Demikian pula jika di rumah Anda tersedia obat anti muntah, maka Anda bisa mengkomsinya.



putarrrr putarrr..

sgt tidak selesa!!!!!!!!!!!!!

*viona pun tak sehat selesema n sakit tekak.. dan dia pun sebok tolong jaga aku yg takde balance badan ni.. so n3 schedule adalah kurang harinni.. sorry

MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

11 Comments Uols:

attyfir said...

semoga ps cepat sembuh .

Ada Dalina said...

get well soon ya PS?
huhu...

CuTeMiUt78 said...

salam singgah sini..
uish.. payah gak klu kena serangan camni.. semoga PS cepat sembuh dan sihat sepenuhnya insyallah

Kaseh said...

uish makin teruk anda ye PS.. Mas pun kena take care gak..takut melarat sakit korang..alahai.. get well soon both of u...hopefullly damia kuat antibody..tak sakitgak macam walid n bonda dia..

sueanne said...

Salam..

office mate kite pn penh kena vertigo gak..dua bulan kut baru die ok..

die jadi cam ps la..pandangan berputar2..bila pndang dekat ok..tp bile pndang seseorang yg jauh, die cam nampak berbalam2..jadi cam org tue xstabil..gerak sana gerak sini padahal org tu statik jer..sume benda bergerak2..

So mula2 kena tue..mcm2 die buat..

die ade wt senaman khas tuk vertigo..PS boleh view kt youtube excercise for vertigo..

hari2 die minum air carrot tuk mate die...

tuam air batu kt kepala die..

buat specky..

last2 bile x ok gak..die g specialist ENT kt Amcorp mal..makan ubat n terus ok.

kite rasekn baik PS rujuk trus kt specialist ENT..tgk dokt tue kate ape..

psst : adik kite kate..

vertigo ni umum..vertigo disebabkan ape?..telinga ke or benda lain..tp kebyakan berlakunye vertigo disebabkan oleh telinga (ENT)..

macam sakit perut..sakit perut sbb aper?..gastrik ker?..food poisoning ker n etc..

rasp said...

korang take care ya...
have a gud rest...

tuberose78 said...

penyebab vertigo macam2.. cuba check sini tgk..
http://www.negarakita.com/96428-VERTIGO+SI+PUSING+TUJUH+KELILING.html

watie wyyn said...

ooo vertigo ke..ingat tuuuttt..nauzubillah! baru wat n3 penawar h1n1..hiks

wei weols pun selalu kena vertigo ni!masa zman kat u dulu lagi la... mayb stress kot.. takpelah take care yerk.. gi cpt mengonsumsi ubat antivertigo..ahaks

btw, nice info bro!

MatAhaRiKu said...

wah macam morning sickness lak..anyway wlupun tak bahaya baik di elakkan dpd menanggung sakit..tak besh kan..get well soon..mv too..jgn lupe makan ubat..

Nashrul Sabri said...

Ya Allah.. Engkau sembuhkanlah penyakit sahabat ku ini semoga beliau dapat menjalani kehidupan seperti sedia kala. Engkaulah tempat kami berlindung.. KepadaMu jualah tempat kami memohon. Amin...

Semoga cepat sembuh. Banyakkan berehat dan minum air.. =]

Sis Lin said...

sis lin doakan semuga semuanya ok2 dn cepat sembuh yek...mkn ubat jgn miss ok..

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!