Header

Friday, December 17, 2010

Aku Tak Bodoh vs HKLBR

Hari nih tetiba je saya rasa cam nak wat review tentang 2 buah filem yang team masviona.com tonton lah dalam tempoh 2 minggu nih.

Hari selasa masa cuti Awal Muharam tuh kan weols bawak ler anak² buah nonton cerita Aku Tak Bodoh lepas balik dari jalan² kat Colmar Tropicale tuh. Sebenarnya tak cadang pun nakk tengok ATB nih pun. Memula nak ulang nonton Rapunzel je coz bawak budak² kan sekali rapunzel banyak yang full house kan.
tgk mulut budak tuh kena tutup kan....haaa mcm tuh lah majoriti mak bapak layan anak² mereka kan...budak² xeh bersuara n bantah ckp org tua....huhuhu

So tak sampai hati nak kecewakan budak² yang dah excited nak sgt tengok movie kan so amik jelah memana movie yang ok janji depa leh layan.

Maka saya ngan prebetsabu pun berusaha lah menjadi ibu bapa kepada 3 orang kanak² yang tengah melasak....hahaha. Yang kejap² gaduh pastu kejap² baik balik pastu kejap² berebut bonda tak lama lepas tuh berebut walid lah plak....hahaha. Tapi alhamdulillah semuanya pun mendengar kata dan tidak membuat huru hara di dalam panggung wayang tuh.....syabas bette...next time leh la bonda n walid bawak lagi....:)

So kesimpulan yang leh saya berikan untuk filem Aku Tak Bodoh nih kan saya kasi 4 bintang. Jalan cerita nih best dan sangatlah sesuai untuk tontonan seisi keluarga dan rasanya semua pelakon pun membawa watak dengan cemerlang. So tahniah dulu kat semua pelakon seperti Riezman Khuzaimi, Amy Mastura, Adibah Noor, Namron dan juga pelakon² remaja yang membawa watak anak² tuh (nama depa idak plak saya tau) pun semuanya pun bagus dan berbakat.

Filem yang bergenre family comedy  diadaptasikan drp filem yg pernah femes n meletop² dinegara jiran kita dulu iaitu "I Not Stupid Too". Ia mengisahkan tentang bagaimana ibubapa tidak cuba untuk memahami masalah anak² yang sedang meningkat dewasa kerana sibuk dengan urusan pekerjaan sehariandan juga sering menganggap yang anak² mereka masih kecil dan tidak boleh membuat keputusan sendrik.
 
For me, filem ini sgt bagus dengan garapan dan acuan Malaysia. Unsur² humor dan emosi di dalam filem ini agak seimbang dan sekata. Kiranya dalam gelak, membuatkan kita banyak berfikir untuk memperbaiki diri sendiri, terutamanya ibubapa dalam membentuk anak². Anak² perlu dilihat dan dinilai selayaknya, diberi peluang untuk bersuara tanpa diskrimisi. Orang tua sering memikirkan bahawa anak² muda tidak cukup ilmu atau bodoh, maka anak² ini akan cuba membukatikan bahawa mereka tidak bodoh.

For me, filem nih best sgt coz secara tak langsung ia mengajar kita untuk mendidik dan melayan anak² kita dengan cara yang betul dan sewajarnya. Walaupun cerita ini diadaptasi drp cerita lain tapi ia masih digarap dengan nilai n budaya Malaysia. Kiranya tak lari dari acuan lah nih....bagus². Lepas tuh unsur² humor n komedi serta permainan emosi seperti sedih n hiba tuh dibuat secara seimbang dan sekata. Jadinya ada part yang kita boleh gelak tak hengat dan bila sampai part yang sedih kita boleh jugak ler terasa macam nak mengalirkan air mata. Maybe kalau tengok sorang² dan nangis kot tapi sebab tengok ramai² dalam panggung ngan anak² lagi so saya control ayu lah....hahaha ** kalau tak banyak plak persoalan yg harus dijawab nanti...hahaha


Ok dah tamat pasal filem aku tak bodoh nih. Jom kita masuk bab citer yang dikatakan pecah panggung nih plak eh.....:) Hantu Kak Limah Balik Rumah. Tajuk filem nih agak murahan sket kan macam ala² gosip budak² sekolah rendah lah bunyinye....hehehe  ** cth eh ucop ko tau tak semalam kan hantu kak limah kan balik rumah tau!!! haaa lebih kurang mcm tuh lah



Filem nih ramai giler org suke kan...Tahniah kepada Mamat Khalid
Aku Tak Bodoh ditonton dihari selasa minggu lepas n hari selasa minggu nih plak weols membelanja VIP kepada team masviona.com lah plak hehehe. Weols booked 6 tiket untuk weols berdua sudah tentu n lagi 4 untuk Mama, Abah, Mek n Ayah dan lagi sorang yang dok atas riba adalah Avin Nurdamia Alhamra lah.....hahaha. Dia xyah amik seat nanti membazir  je dia xkan dok kat seat dia. Dia kan manjaaaaa mcm Walid dia. **tetiba tingat memori masa dok bercinta...selalu gak mama n abah dok teman weols layan movie....see! baik tak weols dulu² bercinta pun mama siap teman lagi masuk wayang tau....hahaha restu dr orang tua tuh penting tau!

Banyak kali dah weols belikan seat untuk dia but last² jadi tempat letak hbag n barang² lain je. Sedangkan masa tgk ATB pun sepupu dia dok seat sorang satu dia xmoh nak gak bertenggek atas riba bonda dia kan....hahaha

Oklah straight to the point, saya kasi 3 setengah bintang. Walaupun mungkin ramai org kat luar sana nak kasi 5 bintang ke 4 bintang ke kan itu hak masing² lah kan.

Filem nih best gak mmg gelak sakan lah weols semua. So utk peminat filem kelakar filem nih mmg sesuai lah untuk jiwa mereka. Gelak semedang tengok cite nih. Lebih² lagi ngan watak bekas penari kebudayaan tuh....hehehe ala yang lumpuh dek kerana kaki kena gelek dek mesin membajak sawah tuh lah. Apa entah namanya Ucop kot....ahaksss.

Tapi kan sebenarnya di tengah² cerita tuh sebenarnya orang dah leh agak dah yang Cik Ning tuh sebenarnya dah mati. Tapi apa yang saya perasan cerita nih banyak sangat pengulangan benda yang sama. Contohnya adegan lari pecut masa terkejut tengok hantu kak limah tuh kan. Memula dah tunjuk Husin (watak Awie) yang lari mcm tuh lepas tuh nnti watak² lain pun lari mcm tuh jugak. watak husin je lari mcm tuh dah banyak kali tayang. So masa first time tengok mmg lawak lah tapi kalau dah 2-3 kali tengok dah jadi cam biasa je.

Sama gak ngan adegan ucop yang lari ketakutan sampai sanggup mengusung wheel chair dia tuh memula tengok mmg gelak sakan lah weols lepas tuh dah 2-3 kali tengok si ucop tuh lari angkut kerusi roda dia tuh dah tak gelak dah la dah jadi cam normal je.

Apa² pun kedua² filem nih memang sesuai untuk anda semua tonton. Memang akan gelak lah...leh release tension kan.Jadi gi lah menonton dan support lah filem melayu....:)



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

0 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!