Header

Monday, December 06, 2010

Mudaratkah Teknologi.. ?

Adakah teknologi memudaratkan rather than menyenangkan?

Tertarik aku dengan artikel utama di ruangan mega ni. Nasi lemak yg begitu sedap di kg baru sbg sarapan sementara menunggu chopper JerkahSerakah aku diservis terus aku tolak ke tepi.

Ramai yg tidak menyukai untuk berada berdekatan dgn pencawang frekuensi radio (rf) termasuk diri aku sendiri. Rasa begitu kurang selesa. Kononnya diperkatakan mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan dlm jangka masa panjang.

Tapi sedarkah kita sebenarnya di sekitar kita selain dari RF yg dipancarkan oleh telco maxis, digi dan celcom ni, kita diselubungi oleh pelbagai lagi RF?

Even wifi kat opis, rumah and kedai pun pancarkan RF. Wireless broadband macam P1 Wimax pun sama. Even gelombang from radio juga berselerak di sekeliling kita.. Tu yg kita leh enjoy Sinar fm layan lagu olskul ;)

So sekeliling kita penuh dengan gelombang!

Tapi kenapa kita hanya risaukan pencawang telco je? :)

Adakah kerana kita merasakan gelombang dari menara pencawang telco dan juga pencawang yg dipasang di atas sesetengah bangunan tinggi itu kuat gelombangnya?

Kajian demi kajian telah dilakukan dan kebanyakan kajian menyatakan ianya adalah mitos! Badan kita tidak akan terkesan ekoran penembusan dari gelombang tersebut.

Jangan kita risau, pelbagai pihak akan pastikan sinaran radiasi from pencawang adalah di dalam range yg selamat.

Tapi, kalau aku lah, tetap tak suka jugak kalau rumah sebelah pencawang. Cacat pemandangan even pencawang skrg ada camoflage mcm daun pokok.. Kekeke

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 Comments Uols:

Taufik Jusoh said...

Hohohoho takut pulak bila fikir pasal semua ni! T_T

prebetsabu said...

Jangan takut.

Dulu masa takde teknologi kereta, org susah nak travel long distance.. Now kereta dah canggih, org abuse g laju2 nunjuk lagak.

Dulu xde internet, maklumat lambat. Now ada internet org abuse wat porn n fitnah.

Teknologi will be develope.. Terpulang pd cara penerimaan dan penggunaan.

;)

Mama izan said...

Salam kunjung...
teknologi tidak salah..
diri sendiri yg menyalahgunakan teknologi..

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!