Header

Thursday, September 22, 2011

Buah Tampoi


Uols ingat lagi tak n3 saya pasal Wadai Kipeng ritu.

Kan saya ada mention yg saya akan buat satu lagi entry pasal Buah yang pertama kali saya lihat, dengar namanya dan rasa buahnya????

Haaa pernah kan...so inilah yang saya nak share kat sini

Buah Tampoi katanya

Ini saya google kat wikipedia pasal buah nih

Pokok Tampoi ialah pokok buah-buahan subtingkat hutan hujan tropika yang kecil yang juga pokok asli di Asia Tenggara, khususnya di Borneo.
Pokok Tampoi tergolong dalam spesies diesius, iaitu pokok ini hanya dapat menghasilkan sejenis gametjingga dan isi yang berwarna putih. Rasanya masam seolah-olah buah limau tangerin. Bergantung kepada keadaan, buahnya melitupi batang pokok dengan indah seperti dengan banyak spesies Fikus. Nama saintifiknya tunggal. Pokok betinanya menghasilkan buah terus pada batang dan cabang besar. Buahnya besar, dengan kulit yang berwarna Baccaurea macrocarpa


Inilah buah TAMPOI ye anak2 sekalian

Saya memang pertama kali tengok n rasa buah nih. Nasib baik gi perak umah Pak cik ritu dapat lah saya pengalaman baru.

Pengalaman merasa buah tampoi....hiksss.

Pada saya buah tampoi nih rasa dia ada sket2 rasa mcm buah rambai.

Buah rambai uols kenal tak????

Kalau buah rambai pun uols tak kenal jugak susah lah saya nak describe. Makanya kalau nak tau jugak camne rasanya silalah google buah rambai plak ye......(inilah untungnya jadi anak kampung...kenal semua buah2 nih...hiksss)



Isi buah tampoi nih bila dikopek kulitnya. Kulit dia bewarna kuning keemasan dan sangat tebal. Isi dia putih susu rasa dia manis2 n ada sedikit masam lah tp lebih padat drp buah rambai coz buah rambai tuh uols akan rasa lebih berair.

Saya juga diberitahu masyarakat orang asli, eh bukan2 bukan saya diberi tahu but saya google...hehehe buah nih juga boleh dijadikan sbg minuman keras. Mungkin ala2 tuak....diperam or ermmm entah ler kurang pasti plak saya.

N lagi satu info...buah ini jugak dikenali sebagai BUAH LARAH dihilir perak.

Jadi anak2 setakat ini saya pembelajaran kita mengenai buah-buahan tenpatan ye....:)



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

2 Comments Uols:

ct rahani said...

sy tau buah ni kak.. masa kecik2 dulu selalu gak makan.. tp agak susah nak cari sbb byk kt hutan.. x penah jupe lak org tanam.. klu tanya budak2 skrg mmg diorg x kenal la agaknya.. tu la untungkan jadik budak kg.. hiks..

Masviona said...

ct,
haah tu lah kata pakcik akk pun mcm tuh buah nih asal dr hutan...bdk2 skrang sah2 la mmg xkenal agaknye kan...:)

nsb baik kita asal dr kg kan....:)

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!