Header

Tuesday, May 17, 2016

Peniaga dalam talian mungkin kena cukai tahun depan

Dah baca paper harini?
Nah link:

http://www.bharian.com.my/node/154564

http://www.bharian.com.my/node/154564
Meh saya nak ulas sikit.

Dah hidup dalam negara demokrasi yang islam sebagai agama rasmi, beginilah. Cukai sana cukai sini.

"Mungkin" akan dilaksanakan.

Dan pasukan LHDN dah pernah pun hantar email pada pemilik www.glowingpartyhouse.com dan www.facebook.com/glowingpartyhouse minta supaya di declare company mana yg miliki dan menjalankan perniagaan tersebut kerana didapati menjalankan urusniaga dalam talian.



Saya setuju sebulat suara peraturan yang mewajibkan peniaga online untuk register Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk tujuan keselamatan pengguna juga yang dapat faedah kerana peniaga berdaftar secara sah.

Even untuk pendaftaran ni kerajaan pun dah berjaya pungut duit yuran sebanyak lebih kurang rm70 setahun.

Mungkin itu masih tidak mencukupi, sekarang kerajaan mencadangkan untuk membuat cukai pula untuk peniaga online. Saya sedih sikit bab ni. Tak cukup lagi ke mengambil kesempatan ke atas penduduk negara sendiri? Tak cukup sangatkah perbendaharaan dan perolehan negara sekarang?

Dan pelbagai persoalan lagi yang bermain di minda.

Bagaimanakah pula pengiraan cukainya nanti?
Dan bagaimana pula perkiraan untuk peniaga hybrid, yang menjalankan perniagaan online dan juga offline?

Kalau bab www.glowingpartyhouse.com saya faham, kerana di situ ada shopping cart...

Tapi di facebook page pun dia query? Tu hanya profile hasil kerja je kot.

Berfikir baik.. kami ikut je arahan dan suruhan.

Syukur company kami adalah patuh kepada semua arahan dan peraturan. So, nothing to hide.. kita pun kemukakanlah siap nombor file apa semua.

Good luck buat peniaga di luar sana.
Dah banyak kali saya share and tekankan supaya patuh segala peraturan Malaysia.

Ibu bapa seharusnya menjaga kebajikan anak-anak dibawah jagaan mereka, bukannya menghimpit mereka dan mengerah setiap keringat mereka untuk kesenangan ibu dan bapa tanpa mengambil kira kegembiraan hati anak-anak??
.
Nash
Peneraju Rangkaian Party Shop di Malaysia
‪#‎glowingpartyhouse‬


Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD Glowing Party House - Your 1 stop Party Shop - Helium Balloons - www.facebook.com/glowingpartyhouse MV Comely - Produk kesihatan dan Kecantikan yang marvellous - www.facebook.com/MvComelyHQ

0 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!