Header

Monday, January 17, 2011

Team Masviona dah ke Muzium Lukut...Uols?

Uols ingat lagi tak n3 yang ini.......hehehe kan weols gi The Legend International Water Homes kan...hehe. Macam² xtvt kan yang weols buat kat sana kan. Buat ini lah siangnye kan...pastu ada lagi mcm² xtvt kan. Salah satunye kan ritu weols sempat gak singgah melawat muzium nih uols....hehehe
Muzium Kota Lukut. Lukut nih kan dekat je ngan Port Dickson tuh kan. Memula weols just search interesting place kat garmin je pastu masa dah sampai tuh berpikir gak nak masuk kat dalam ke tak. Prebetsabu macam dah tak nak masuk dah coz dia cakap kena berjalan jauh tempat parking ngan bangunan muzium tuh jauh katanya dengan panas terik mencucuk² ritu kan tapi ahkak semangat lah jugak coz ahkak memang minat sejarah uols. *dulu best student sejarah pegang tahta 5 tahun in a row kat SMKL tuh uols

Tapi ahkak kuatkan semangat prebetsabu hehe (mmg itu lah kerja kita sbg isteri uols....penaik semangat suami bila suami down....hiksss) ajak dia try parking kat atas sket, patutnya parking tuh khas for staff only but bila weols dah park kat sana n dah ready nak kuar kan prebetsabu pun sesaje lah berbudi bahasa ngan guard kat sana bitau yang dia just nak turunkan saya n avin damia je kan belom habis prebetsabu cakap guard tuh dah inform weols ckp weols boleh je park madam A kat sini.....wahhhh sgt bagus betul² depan main entarance uols....hiksss.
inilah dia ghoper muzium lukut tuh
Lepas dah masuk dalam nih, best tau uols. Kiranya tak rugi n tak sia² lah kita singgah ke muzium nih banyak benda yang kita leh belajar n hayati kat sini. 

Muzium nih tujuan utamanya dibina adalah untuk menyebarkan maklumat sejarah dan budaya di Negeri Sembilan secara amnya n sudah pasti untuk menjadi sebagai galeri sejarah Kota Lukut untuk tatapan umum, para penyelidik n jugak para pelancong khasnya.

Ok sebelum tuh uols tau tak lukut nih terkenal kerana apa? *hehehe.....saje je nak mengimbas pengetahuan uols ngan pengetahuan sejarah nih...hiksss

Lukut nih sebenarnya pernah mencapai zaman kegemilangannya bermula daripada pemerintahan Raja Jumaat Bin Raja Jaafar (1847 - 1864). Lukut ketika itu merupakan satu daerah yang terpenting disebabkan oleh hasil kegiatan perlombongan bijih timah yang amat pesat sekali.


kat muzium nih adabanyak segmen galeri...
Memula masuk akan jupe ngan segmen latar Belakang sejarah lukut nih

anak dara nih kerja dia posing je kat semua tempat...hahaha

antara serpihan tembikar yang dipamerkan
Sebenarnya saya pun tak sure leh amik gambar ke tak kat dalam muzium nih but saya amik jer....hahaha. Tapi tak semuanya lah coz weols dok leka dok membaca semua penerangan yang ada kat sana....sgt best sebenarnya...banyak ilmu yang kita leh dapat dari sini....yes yes!

Keris...keris

yang ini tak minat sejarah pun....khusyuk gak membaca nih......bagus²


anak dara nih buat pose lagi....lol


time nih mood mengada...masuk jari dlm mulut...huhuhu

antara tembikar yang dipamerkan


ada segmen Laporan dari Kapten Macpherson



wahhh...ini dia pingan mangkuk dulu ye...:)
ada jugak segmen Lukut sbg Pusat Ekonomi dan Pentadbiran....anak dara saya dah penat berjalan....ahaksss



Sebenarnya memang banyak benda yang boleh uols dapat kat sini lah sebenarnya. Mungkin uolsboleh jadikan Muzium lukut nih sebagai salah satu tempat yang wajib uols singgah bila uols membawa family bercuti ke PD next time kan....hehehe. Oleh itu suka saya memetik n meminjam ayat iklan dari radio hotfm (alamak tetiba lupa plak ayatnye camne...hahaha) ermmmmm camni kot "tiada sejarah tiada IT" lebih kurang lah meaning dia macam tuh lah...hehe.
Tapi buat saya mmg saya suke lah...yg paling best drp saya tak kenal camne lah ghoper biji timah tuh kan...now saya dah kenal dah tau......uols dah tau ke camne ghoper bijik timah tuh?????mesti tak tau kan.....hehehe saya dah tengok dan dah kenal....wahhhhh bangga sat seminit.....jgn jeles eh uols...hehehe.


ok ini dia serbuk timah ye uols

ini kasi zoom in sket khas untuk uols reader mv.com...:)

Mau lebih??? mau tahu n lihat lebih banyak drp ini???

Ok sila lah berkunjung sendiri ke Muzium Lukut nih ye. (kat sana ada waktu kunjungan dr bila till bila)

Kalau uols rakyat negeri sembilan tapi belom pernah pergi lagi kan...lagi sedih kan...so silah berkunjung sekrang...hiksss...* ok ini ayat psiko...lol!


Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

0 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!