Header

Tuesday, October 25, 2011

Map Garmin Free Untuk Readers Masviona.com

**Dah lama rasanya tak berkongsi info yang mungkin bermanfaat buat seua.. seandainya info ini memberi manfaat, semoga kita semua beroleh keberkatan saham kebaikan dunia akhirat, amin! Saya dan wife dahagakan doa kalian yang budiman ;)

Memang sebenarnya sejak zaman bertambah maju ni, kita lebih bergantung harap kepada gadget-gadget digital ni kan?

Ok ok maybe bukan kita lah, maybe aku je yang dok bergantung kat gadget-gadget ni.. kalaulah gadget ni low battery ke apa ke, mulalah gelabah, putus harapan, takde survival skill muhahahahaha hover sikit description itu.

Bukan, bukan kita bergantung harap, tapi kita rasa semua teknologi itu mendatangkan kesenangan, kemudahan dan kecepatan eh ada ek word kecepatan? ni lah padahnya last SPM dah bertahun2 yang sudah.. masa tu pakai penggredan kira aggregate lagi.. now kira ABC je wakakka saya adalah senior tapi bukan veteran.


Antara gadget yang sangat weols appreciate kewujudannya ialah tak lain tidak bukan, GPS device.. Global Positioning System bahasa panjangnya.

Apa guna GPS, dah nama pun Positioning.. dia akan membantu kita untuk mengetrace ekekekek tulah banyak sangat wording BI yang di melayukan.. mengesan kedudukan kita melalui satelit. Biasanya ketepatan kedudukan yang dapat dikesan jika langit cerah dan dapat engage with at least 6-8 biji satelit, adalah menghampiri 2-1.5 meter.. sangat tepat la tuh.. just 2 meter je ralatnye...

Memang weols kalau kawasan tu kawasan baru, tit tot tit tot keyin dalam GPS, terus dia route kita.. senang.. risiko tersesat dapat dikurangkan.

Macam-macam dah pun brand and company yang wat device gps ni.. tapi weols still pakai Garmin Mobile yang dah hampir 4 tahun umurnya kat henpon Nokia E71 weols yang lama tu.. till now, even henpon tu tak digunakan sebagai henpon, tapi amat berjasa sentiasa digunakan sebagai GPS device... sekarang ni pun harga GPS unit pun dah murah-murah.. skrin pun dah lebar-lebar...

Tapi, apa guna GPS tanpa map kan?

kalau takde map, camna dia nak arahkan and tunjukkan jalan, ye dak?

So kesempatan ini, sementara malam ni aku pun tengah dok pulun nak update map gps kat nokia ni, so alang-alang menyeluk pekasam, meh aku share sekali antara maps yang weols gunakan sewaktu travel.. dalam banyak-banyak travel weols ni, kejap-kejap weols guna map from Ovi Nokia, and kejap-kejap ada yang weols guna map from garmin..

Kenapa? sebenarnya, maps standard dari nokia ovi ni, bukannya tak bagus, bagusssss tapi tak berapa detail.. sebab tu lah priority utama weols tiap kali nak travel is to search for community yang contribute untuk generate map untuk sesuatu tempat tu, sebab bila ada community yang aktif update map, so map situ lebih tepat dan sangat detail..

So adalah dengan berbesar hati, aku nak share kat korang antara map-map hasil titik peluh weols pi menggodek dunia maya ni untuk search... map ni semua adalah untuk Garmin..

camna nak install map ni? Sila copy and paste dalam SD card unit garmin uols and rename sebagai GMAPSUPP.IMG sahaja..

TETAPI, sila backup map asal GMAPSUPP.IMG yang terdapat dalam sd card anda terlebih dahulu kerana ianya merupakan map sedia ada yang sedang anda gunakan.. kang nanti bila dah balik dari travel, rename balik la map asal tu ;)

Paham? tak paham? Gi belajar.. kekekeke

Semua map yang aku pakai ni semua yang routable.. bermakna, awek dalam garmin tu leh baca and bgtau soh gi kiri kanan, bape ratus meter etc etc... ;)

Garmin Routable Vietnam Ho Chi Minh Map - 17.7Mb
Garmin Routable Gold Coast Brisbane Australia Map - 45.6Mb
Garmin Routable Kuala Lumpur & Singapore Map - 26.2Mb
Garmin Routable Phuket Thailand Map - 10.5Mb
Garmin Routable Hatyai Danok Thailand Map - 11.5Mb


*semua free garmin map ni adalah credit kepada mereka-mereka yang telah menyumbangnya.. saya tak ingat dah in details mana saya download and request semua map ni sebab ianya adalah hasil dari penggeledahan bersama google ;)

Bagi yang pakai henpon macam weols, kalau henpon Nokia, boleh jugak download maps dari Ovi World Map Loader.. tapi, map from nokia ni sangat basic, but at least, better ada dari takde la kan? Sekurang-kurangnya, nama jalan tu ada la dalam map tu so leh la tengok kat dalam Nokia maps.

Ok guys... kalau ada yang tak paham, boleh la email/ym saya!

*since file semua ni besar-besar, masa saya taip and schedule entry ni, saya sedang juga mengupload semua file ni ke server masviona.com... so once semua file dah selamat di upload and entry ni pun dah dischedule esok siang, saya akan edit and letakkan linknya sekali yeeeeeeeee..

Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

1 Comments Uols:

izan72 said...

Akaks pun simpan lagi nokia E71...walaupun dah ada bb sebabkan garminlah tu ..cuma tak tau camane nak download map negara lain..yg ada cuma malaysia je..sedih ahkak tau sebab rabun IT..en somi lagila..buta IT..tengok GPS pun tak pandai...nanti bolehlah minta tunjuk ajar dari uols..uols memang tak kedekut tau..murah rezeki..amin

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!