Header

Wednesday, May 25, 2016

Berniaga Secara Beretika

Terkejut saya masa browsing fb malam-malam sementara nak menungu anak baik tuisyen kan. Killing time lah orang kata buat hilang bosan.

Mata tetiba terbaca pasal ada yang dok kecok-kecoh buat status pasal kondem product orang kemudian buat comparison dengan product sendiri, as for me saya nampak seperti bertujuan untuk mengatakan yang product diri sendiri adalah bagus dan persuade orang supaya tertarik dengan product sendiri.

Pada saya ini adalah salah satu amalan yang tidak beretika seorang peniaga. Amalan kotor dan tidak jujur. Memanglah as a product owner kita sudah semestinya dan seharusnya menonjolkan kebagusan dan kelebihan product sendiri berbanding product orang lain tetapi haruslah mengikut etika-etika yang betul.

Business Ethics juga kena ada jika kita benar-benar ingin menjadi seorang ahli perniagaan. Jangan beria niat nak berniaga tapi tak persiapan ilmu didada dengan ilmu-ilmu bisnes dan Business Ethics nih. Ala sebenarnya uols business ethics atau etika bisnes ni sama je macam etika kita menjadi seorang manusia yang baik dan jujur lebih kurang jer pun kan cuma sket-sket jerlah bezanya tapi sepatutnya yang basic tu kita kenalah tau kan. Bukan lah nak kata saya nih pandai sangat tapi sekurang-kurangnya kita belajar kalau kita rasa kita tak suka orang buat macam tu kat kita jadi kita pun jangan buat benda yang tak elok tu kat orang lain....haaa mcm tuh.

Kita tidak seharusnya kondem product orang lain. Sangat-sangat tidak bagus uols.

Apa yang membuatkan saya lebih terkejut sudahlah disebut dengan jelas dan nyata nama product orang lain yang di kondem itu...tak ada tapisan langsung kot lah

Sebagai contoh

ubat gigi colgate ditukar
sebagai colpagar ke kan

masih boleh la diterima ini tidak di mention nya sebijik sebijon nama product yang lain tuh.

Selepas tu boleh pula siap paparkan secara umum berapa harga kos yang diberi kepada agent berapa harga retail. Ini semua sekiranya mereka peniaga yang beretika mereka haruslah tau mengenai trading secret.

Trading secret = rahsia perniagaan sesebuah syarikat itu tidak boleh dibincangkan secara umum. Mana-mana syarikat pun pasti akan ada trading secret mereka sendiri tak kira perniagaan kecik ataupun perniagaan besar so sepatutnya kita harus respect itu.

Cuba kita lihat iklan-iklan daripada big-big company di kaca televisyen contohnya. Misalnya iklan sabun pencuci pingan AXION mereka nak compare dengan sabun pencuci yang lain kan tapi mereka tidak akan letak dengan jelas nama pesaing (competitor) mereka contohnya KUAT HARIMAU. mereka tak kan tulis KUAT HARIMAU paling kuraang pun akan tulis sabun pencuci XXX sahaja.

Nampak tak???

inilah yang dikatakan profesional.

Memanglah kita mesti dan wajib mengwar-warkan kepada seluruh pelusuk alam yang product kita baik dan bagus terbaik tahap gaban sekalipun tapi kita tidak seharusnya BLAME and KONDEM product orang lain.

Betul tak??

Berniagalah kita secara jujur, amanah, berhikmah dan beretika!

dan kita ambil benefit daripada the Power of Doing the Right Thing gitu.


Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD Glowing Party House - Your 1 stop Party Shop - Helium Balloons - www.facebook.com/glowingpartyhouse MV Comely - Produk kesihatan dan Kecantikan yang marvellous - www.facebook.com/MvComelyHQ

1 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!