Header

Monday, July 08, 2019

VOLVO's Head up Display (HUDs)

VOLVO's Head up Display (HUDs)

Image may contain: one or more people, tree and outdoor
Paparan Head Up di cermin kereta ni akan hilang bila tiada apa-apa notification yang perlu dipaparkan lagi


Perasan tak apa yang ada dekat dalam bulatan merah tu.
43km/h kan

Itu adalah current speed yang saya bawa then yg bulat putih sebelah dia tu adalah berapa had limit km yang sepatutnya di sepanjang jalan tersebut.

Kat mana dia wujud tu?

Dekat cermin kereta saya sebenarnya.
Technology ni di panggil Head-up display.

Functionnya adalah untuk membentangkan maklumat data di transparent screen (dalam kes ni cermin depan kereta) tanpa perlu pemandu mengalihkan sudut pandangan sediaada mereka. Jadi maksudnya apa² notifications yang wujud mengenai kereta yang sedang kita pandu akan di paparkan ke pada head up display ni supaya driver aware dengan current situation kereta yang kita pandu tu.

Contoh alert adalah sekiranya kita terlalu dekat dengan kereta depan mula² error warna kuning akan nyala kalau kita makin mendekat dgn kelajuan yang tidak dikurangkan kereta akan bagi alarm bunyi pula supaya driver semakin aware... lps tu kalau ignore lagi, dia akan kick in safety features AEB dia.. automatic emergency braking.
Jadi mudah lah kita boleh tau semua alert n noti yang keluar tanpa perlu mengalihkan pandangan kita. Maknanya kita focus dekat jalan je tapi kita dapat tau semua situation tanpa even mengalihkan kepala dan mata kita keatas kebawah atau kekiri da kekanan. Pandang je depan macam biasa semuanya kita boleh nampak.
Technology head up display ni biasa diguna pakai oleh pilot kapal terbang semasa mereka mengemudi kapal terbang masing².

Mulanya HUDs ni direka cipta untuk digunakan oleh oleh bidang penerbangan KETENTERAAN sahaja tapi kini penggunaan ini semakin meluas sehingga ke kenderaan komersial seperti volvo ni lah salah satunya.
Brand² lain pun ada juga mcm merc n bmw tu mesti ada tapi bermula dr model yang mana saya tak pasti pula.

#Masviona
Yang sesekali berkongsi tentang teknologi kereta pula dah hehe
#VolvoForLife
Tak leh tiru hashtag Muhamad Nasron Nasir #VolvoFanBoy so kita create baru je lah #VolvoFanGirl hikssss



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD Glowing Party House - Your 1 stop Party Shop - Helium Balloons - www.facebook.com/glowingpartyhouse MV Comely - Produk kesihatan dan Kecantikan yang marvellous - www.facebook.com/MvComelyHQ

0 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!