Header

Thursday, January 02, 2020

CUTI UMUM TAHUNAN MALAYSIA- PUBLIC HOLIDAY (PH)

CUTI UMUM DALAM SETAHUN.

Image result for cuti umum malaysia 2019

Majikan,
Tahukah anda dalam setahun anda wajib declare hanya 11 hari minima untuk cuti umum yang company anda berhak ambil?
Dan anda sebagai majikan perlu menghebahkan 11 hari yang company anda pilih ni kepada semua staff, biasanya dalam bentuk memo bertulis, email dan apa jua bentuk hebahan.
.
Tak perlu pun ambik SEMUA cuti umum yang diwartakan oleh kerajaan.
So aritu kan ada belambak hebahan wasap bagitau para pekerja utk sambung cuti jadi panjang tiap bulan tu kan... kehkehkeh..
Sebagai majikan yang bijak, let them senyum panjang meleret.. bukan semua cuti tu wajib kita ambil..
Dan bukan semua PERMOHONAN cuti wajib kita luluskan... kehkehkeh.
.
Walau banyak CUTI UMUM (Hari Kelepasan Am) yang di wartakan di bawah Akta Hari Kelepasan Am 1951 kat Malaysia..
Tapi di bawah Akta Kerja 1955, majikan TIDAK DIWAJIBKAN memberikan cuti pada setiap cuti umum yang diwartakan itu kepada pekerja mereka 😁
Yang WAJIB hanyalah 11 hari, terbahagi kepada:-
1) 5 hari wajib (Merdeka, Agong, Sultan Negeri, Hari Pekerja & Hari Malaysia)
2) 6 hari lagi majikan bebas pilih mana-mana dari cuti Kelepasan Am yang telah diwartakan.
.
Dan walaupun 11 hari ni dideclare oleh majikan sebagai hari cuti umum, namun MAJIKAN BERHAK mengarahkan pekerjanya utk bekerja pada hari tersebut, dgn syarat membayar kadar upah yg lebih tinggi (tripple pay lah).
.
Ini HAK MAJIKAN ye..
Para pekerja MESTI akur..
Asyik sibuk je ngn hak pekerja...
Majikan juga mempunyai hak mutlak utk membekukan cuti dan tidak membenarkan pekerja mengambil cuti.
Ya, itu hak majikan keatas para pekerjanya.
.
Sebenarnya benda ni simple je..
As an SME, or startup company or company yang masih berkembang, memang kebiasaannya akan patuh pada minima 11 hari ni je..
Ini kerana, man power resources yang ada adalah limited and company terpaksa menggunakan sepenuhnya resources yang ada utk meningkatkan produktiviti dan pengoperasian perniagaannya.
Kita as pekerja harus sedar TANGGUNGJAWAP dan PERANAN masing-masing utk segera MAJUKAN company dan biar company BERKEMBANG PESAT RAPIDLY supaya lebih banyak kemudahan dapat dilempiaskan kepada para pekerjanya.
Once company dah stabil with its resources, be it human capital or funding capital, takde masalah company nak grant and declare SEMUA CUTI KELEPASAN AM tu.
So marilah kita lekas-lekas majukan company agar kita sendiri dapat manfaatnya.
.
Jangan kita asyik meminta..
Tapi biarlah kita yang menjadi pembuka jalan!
Peluang besar bila kita bersama majukan company startup ialah, yang bersama majukan company itulah kelak yang bakal menjadi peneraju dan ketua bagi segenap unit, department and division yang bakal dibina oleh syarikat itu.
Mana tau, lagi 4 tahun, kau bakal menjadi CEO syarikat tu sendiri?
Ini tidak pernah mustahil!
.
Renung-renungkan..
Dan selamat pagi!



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD Glowing Party House - Your 1 stop Party Shop - Helium Balloons - www.facebook.com/glowingpartyhouse MV Comely - Produk kesihatan dan Kecantikan yang marvellous - www.facebook.com/MvComelyHQ

0 Comments Uols:

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!