Header

Tuesday, May 13, 2008

Kisah Maid

Setiap majikan yang ada maid sudah pasti mempunyai cerita mereka yg tersendiri. Maid nih pulak mcm manusia biasalah kan mcm2 ragam ada, ada kisah hepi, ada kisah sedih.sumernya bergantung pada nasib kalu dapat yg elok, eloklah jadinya, dapat yg xelok..ermm…saba jela. Tapi yang penting masing2 kena tau tanggungjawab dan peranan masing2 jgn sampai terkeluar dari landasan..out of track bak kata omputih tuh. Nih meh aku share sket daripada experience aku sendiri.

Kes 1
Lokasi : Dalam kereta sewaktu ingin berjalan2

Oleh kerana majikan selalu mendengar maidnyer menggunakan bahasa2 indon yg agak ekstrem dan bagi mengelakan daripada babynya terikut2 dengan bahasa tersebut seperti YOK (ertinya seakan JOM), GEDE (ertinya BESAR), EH’EH (erm…malunya nk cakap tp bitau lah juga..ertinya mcm kita OOK’OOK lah..alah buang air besar lah doll) maka majikan telah menegur dengan sungguh berhemah sekali maidnya dengan berbicara sambil mulut menguntum senyum supaya tidak nampak terlalu tegas…huhu.

majikan: Kamu kalau mau ajak avin damia jgn guna bahasa kamu dia kurang paham

sbb tak biasa guna...ok.
Cakap aje JOM atau MARI atau COME atau COME HERE

bibik: iyelah puan...ngerti

(Selang beberapa minit slps itu)
bibik: Damiak (walau dah berulang kali majikannye mengingatkan bukan

DAMIAK sebut aje DAMIA deh)...COME…YOK

Majikan: ketawa sampai tekan2 perut (keluar jugak perkataan yok tuh…hehe)


Kes 2
Lokasi : Di rumah MIL majikan

Di satu petang yang nyaman, majikan membawa maidnya berjalan2 ke umah MIL nye. Di sana juga mempunyai seorang lagi maid kepada SIL majikannya.

Anak Buah majikan: bibik, nah botol milk, Angah dah abis minum milk...hehe..sambil ketawa riang sbb perut dah kenyang. (nih ler kes gendang gendut tali kecapi)

Bibik 2: oooww...udah abis ya,bagusss

Nape enggak dibilang THEN SHHOOO seperti selalu.

Bapak Sedara: Apa kamu cakap..ulang balik…sambil tersenyum tersipu2

Bibik 2: THEN SHHOOO…selalu angah cakap….gimana angah.

Anak Buah majikan: THANK SYOU…..ngan pelatnye

Kaum Keluarga: gelak sambil tekan2 perut gak…..(rerupanya THANK YOU..huhhuhu)

3 Comments Uols:

Anonymous said...

hahaha..klakarnye
come...yok jadinye...ihikkss

Atiey MN said...

hihi...then shooo..

Masviona said...

tuler..then shooo...klakar giler biler dengar..huhuh...:)

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!