Header

Thursday, July 15, 2010

Hasil Keras Tangan MV



chocolate???

Sapa suka n gemar makan chocolate??? saya!!

Hiksss...biar ahkak yg reply dulu ok...sbb tuh ler ahkak amik inisiatif g attend class nih....sbb minat. I know ramai yg suka makan coklat gak kan....ekspecially ladies out there.....rite??? Tapi ramai yang takut nak makan sbb takut nanti gemuk????

Actually uols sapa yg kata tuh??? Coklat tak menggemukkan lah uols. Itu semua mitossss okkkk. Sebenarnya coklat nih banyak kebaikkan untuk tubuh badan kita lah actually wanita.....serius!!!!

Tak caya cuba cari info kata coklat nih leh tambahkan rasa ghairah wanita???? hikssss xdelah uols yg tuh salah satu kebaikkan dia sebenarnya banyak lagi yg ahkak nak share kan kat sini.

meh kita baca yg nih ok....ahkak nk share 7 kebaikkan coklat yg ahkak dah CnP dari artikel org lain ok

1- Kadungan lemak, karbohidrat dan protein dalam coklat menjadi pembekal tenaga segera yang amamt penting terutama kepada golongan aktif seperti remaja dan kanak-kanak.

2- Coklat juga mengandungi asid amino yang lengkap bagi pemeliharaan protein tubuh manusia. Selain itu, ia juga kaya dengan vitamin A,D dan B.

3-Lemak koko merupakan lemak semulajadi yang terkandung dalam biji koko. Ia kaya dengan asid sterik iaitu sejenis asid lemak tepu. Umumnya, asid jenis ini akakn meningkatkan paras kolestrol tetapi asid sterik yang terdapat dalam lemak koko adalah unik kerana tidak memberi kesan ke atas paras kolesterol dalam darah.

4-Coklat mengandungi 38.2% asid foleik iaitu sejenis lemak tidak tepu yang bertindak untuk merendahkan paras kolesterol dalam darah.

5-Koko atau coklat juga kaya dengan protein,kabohidrat, vitamin A,B,D dan E.

6-Makanan ini juga mengandungi 'phenol' yang merupakan sejenis bahan kimia yang membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.Ini kerana 'phenol' bertindak dengan menghalang lemak didalam aliran darah yang akan menyumbat arteri.

7-Memakan coklat akan memberi tenaga. Ia sesuai dijadikan makanan gentian semasa menjalankan aktiviti luar seperti mendaki gunung, menggembara,bersukan, dan banyak lagi.

Lagi fakta tentang coklat, coklat baik untuk gigi.

Bahan-bahan yang terdapat dalam coklat yang baik untuk gigi.

Kasein yang terdapat dalam coklat susu bertindak untuk mengurangkan kerosakan gigi. Bahan ini menghalang pertumbuhan plak dan mengurangkan pengeluaran asid yang menghakis gigi.

kasein juga membantu pertumbuhan gigi yang sihat.

asid oksalik akan merencatkan pengeluaran enzim bakteria. Ini sekaligus menghalang pengeluaran asid.

Lemak koko yang merupakan bahan asas dalam coklat mempunyai ciri-ciri kecairan yang memudahkan ia cair di dalam mulut. Ini menyebabkan pertumbuhan plak gigi akan terhalang kerana coklat tidak tersimpan lama di dalam mulut.

Haaa tu dia...actually manyak lagi tapi nnti uols wat lahh research sendrik kan....pepandai ler carik info eh. Alah kata dunia globalisasi skrang....dunia di hujung jari jer kan...hiksss

Ok sebab² tulah yg mendorong ahkak gi buat coklat nih biar senang nak makan n jugak lagi puas makan coklat homemade hasil tangan sendrik kan. Sedap pun sedap....hiksss

Ni antara hasil tangan ahkak MV ler nih

ini khas utk avin damia...yg nih dia ngappp dulu....hehehe

ni dia lolichoc.....plg suka tgk yg nih but nk buat plng sukar......ngeeee!

choc bersalut oreo kat dalam....sedap sgt!

owhhhh terselit satu nih hasil tangan kawan....yg nih kawan se class yg buat

yg nih ada coklat gred A n B.....yg gred A tuh sedap giler melting kat dlm mulut ok....(cair dimulut tdk ditgn)...terngiang² lak lagu iklan coklat nih

ni bergambar bersama kawan....maz...bersama² hasil keras tangan sendrik....lalalala

yg berdiri tuh cikgu....kecik molek...comel je cikgu nih.....klu rasa nk blajar jugak sila g terjah blog cikgu nih My Sweet Homemade pastu ckp masviona yg kenalkan sure dpt rege diskaun

Cikgu ayu...thanks! n thanks jugak prebetsabu sbb kasi mv peluang utk learn this n sanggup jd mr mama sebentar....:)


MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

7 Comments Uols:

nanirash said...

wah..ni kena bagi testing kat org terdekat..nampak sedap and cantik. : My house is just a few doors away:)

SyuQ said...

wahhh... nampak cantik. mesti sedap. apa lg kak. blh bukak bisnes... :-)

Unknown said...

lps nie kak mas bolelah buat business coklat plak,
mesti molotup;)
hihihihi

nampak sedap okeh:)

Masviona said...

nanirash,
hehehe kak nak singgah umah tuh yg tak jd2 even just a few doors away pun...huhuhu

syuq,
so far belom berniat nk bukak biz nih lagi...tgk lah dulu nak kena asah2 bakat dulu lah klu betul2 nk biz...hikss

cik wanie,
hehehe satu hari mn tau kan wanie...hehehe

Wawa~* said...

nyam3... lazat nyerrrr cekelattt <3

Hezesuze said...

wah meriahnye cekelet...t bleh arr jamu akak cekelet buatan mas ek....huhu

mummysyafie said...

skrg ni ramai yang wat coklat gini kan. nanti leh wat biz la mas..

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!