Header

Friday, May 15, 2009

Bila Tiba Masanya

Terima kasih pada semua yg memberikan komen² yg bernas rasanya pada hemat saya. Even saya tidak membalas balik semua komen² tersebut namun saya menilainya dengan teliti satu demi satu ayat pada setiap baris dan kemudian saya fikir sedalam²nya.

Thanks again pd semua yg sudi memberikan kata² nasihat n perangsang dan saya sgt menghargainya w/pun pada dasarnya saya tdk pernah terpk yg prebetsabu akan mengambil keputusan untuk publish n3 tersebut.

Namun suka sy nak memaklumkan disini mmg benar bukan hanya kerana ROKOK hati saya dilanda rajuk namun saya juga tdk menafikan yg rokok mmg menyebabkan hati saya terluka. Namun apa² yg jadi biarlah hanya saya n prebetsabu yg mengetahuinya.

Buat prebetsabu, ye saya tau bukan mudah untuk benti rokok namun jangan kata saya tak berusaha untuk cuba support. Mcm² langkah yg saya dah ambil.....marah...berleter dah jenuh.

Cara berlembut pun sudah puas saya cuba........biarkan prebetsabu ngan dunia rokok dia tanpa menegur apa²....namun tidak juga membuahkan hasilnya.

Kalu kata jgn tegor....yes saya pernah cuba teknik itu........namun nampak gayanya teknik ini langsung xde kesan malah lebih memburukkan keadaan. Tiada apa yg lebih saya harapkan, cukup bila saya sudah menjalankan apa yg sepatutnya saya jalankan dan awak menunjukkan perubahan +ve kearah apa yg awak janjikan.....but at the end hasilnya bukan seperti tuh pun malah awak mencurik kesempatan n ruang yg saya beri ngan cara bila saya tak tego makin hari makin bertambah bilangan rokok yg awak hisap....so apa lagi yg awak mahu saya buat????

So skrang ni saya rasa cukup sudah lah kesabaran saya diuji, 6-7 TAHUN rasa saya bukanlah satu jangka masa yg pendek untuk saya bersabar.

Rasanya sudah sampai masanya saya pula yg mengambil tindakan.

Sekian.



MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

17 Comments Uols:

attyfir said...

KTY PUN MENGALAMI MASALAH YG SAMA DLM HAL MEROKOK..

MEMULA KAWIN..SELALU MAJUK JUGAK PASAL MEROKOK NIE..SELALU TEGUR ALONG..

KDG KERANA HAL NIE KAMI MERAJUK..DAN TAK BERTEGUR..

TETAPI LELAMA..KTY PK TAKAN KERANA HAL NIE KAMI NAK RUMAHTANGGA KAMI BERANTAKAN..JD KTY SUH ALONG PK SENDIRI BAIK BURUKNYA..WALUPUN TAKDE PERKEMBANGAN YG BAIK DR PIHAK ALONG..TP PERNAH KASI TAU DIA..DIA MEROKOK..EFFECT YG BANYAK PD KAMI ANAK BANAK..TERPULANG LAH PD DIRI ALONG UTK PK KAN NYA..

SABAR YER MAS..

watie wyyn said...

alahai mas...
mmg betul..org lelaki takkan faham ape yg trsurat dan tersirat tu...
diorang ni nampak permukaannye jerk walhal ape yg kita nak sampaikan tu jauh ke dasar!mayb rokok hanya penyebab!bila kita tgh marah, sakit hati, sedih, pilu dan sewaktu dgnnye benda2 mcm ni lah blh jd punca kita mengungkit segala yg ada...betul tak??

takpelah hanye mas yg tahu ape yg mas rasa...ada baik gak tulis surat utk ps ape sbnrnye mas nak sampaikan yerk..jgn dipendam nnt lagi teruk jadinye...woohoo..

nnt bila da sejuk, happy, senang ati sure everything back to normal!
by tat time sure mas nak ps wat entry2 live nye lagi kan...??
so pujuk la ps jgn kuar terus dr mv.com ek!tak lengkap la mv.com nnt!

just my 10cent

CuTeMiUt78 said...

salam viona, sorry semalam akak dah baca keseluhuran n3 kat blog viona ni.. eemmm tapi tak dan nak komen.. Yup betu bagai apa yg dikata kan kty n mummy yaessh. Akak sokong sangat.. biasa la viona, lumrah kehidupan bersuami isteri ni byk asam garam nya.. memang lelaki ni kekadang sukar utk kita fahami sedalamnya. Apapun akak harap viona byk2 bersabar utk menempuh segala dugaan ni...fikirkan la masa panjang dan anak yg masih kecil, jgn la melakukan sesuatu tindakan yg mengikut perasaan..
Utk prebetsabu.. cuba2 la berubah skit demi skit.. memang payah utk berubah, yg penting niat dihati.. fikirkan la masa depan keluarga yg menjadi tanggungjawab seorg suami utk membentuknya. Hopefully pas ni korang happy back.. k. :D

Utk

Nashrul Sabri said...

Masviona
Maafkan saya kalau kata-kata saya akan menyinggung kak mas, tapi itulah realiti dan kebenaran kata-kata saya.

6-7 tahun bukanlah satu jangkamasa yang lama. mak saya dah 26 tahun bersabar kak mas. bersabar dia tak bermaksud dia hanya mendiamkan diri terus. kadang-kadang ada juga sindiran sinis yang dia bagi kat ayah saya. itu pasal rokok..

lepas tu, 6 tahun lepas.. sekali lagi hati dia dirobek selepas dia dapat tahu yang dia dimadukan. saya hanya boleh pandang je muka dia. saya tahu kekecewaan yang terpacul di muka dia pada waktu tu. saya kagum dengan dia. tahap kesabaran dia sangat tinggi kak mas. dan dia juga pandai untuk membuatkan diri dia terima dan redha dengan apa yang telah berlaku.

apa yang penting sekarang ni dalam sesebuah rumahtangga ialah toleransi. biarlah kak mas nak cakap saya tak tahu apa-apa pasal rumahtangga pun. tapi kebenarannya, saya tahu dan pengetahuan yang saya ada adalah berdasarkan pengalaman saya. saya belajar dari melihat pergolakkan rumahtangga orang lain. saya harap kak mas dengan abang nas dapat berfikiran positif ye!

ingat Allah, ingat damia.. =)

Prebetsabu
Saya tahu abang nas dapat berfikir secara rasional kerana lelaki memainkan peranan penting dalam sesebuah rumahtangga kan? lagipun lelaki lebih cepat matang dari perempuan (no offence, ladies).

mudah-mudahan masalah ni dapat diselesaikan secepat mungkin. 9 hari je lagi korang nak gi Beijing. nanti tak syok ar jalan-jalan kalau bermasam muka. hehee..

Nurmala Mazlan said...

diorg mmg susah nak berpisah dengan rokok kak..serius kita cakap.. kita banyak kawan ngan lelaki, mereka mmg susah nak benti melain kan dengan kerelaan mereka sendiri atau pun bila mereka dah jatuh sakit.. so, skang biar je la PS nak isap rokok..nanti dah ada sesuatu atau kena sesuatu, benti la dia isap rokok tu. daripada kena tipu hidup2, kononnya dah benti, tapi dia isap jugak belakang akak dan akak dapat tahu, lagi sakit hati kan? so, let it be..

Amiha Ayu said...

take care mas..

UmiMia said...

masviona and prebetsabu,
jangan lah jadikan hal rokok ni perkara yang boleh menjejaskan rumahtangga uoll...janganlah macam tu..sayang sangat kan....

ok, I bagi contoh I ok...my husband berhenti merokok didalam rumah dan semasa dengan family..tapi bila dia dengan kawan dia dan diluar...I tak halang..sekurang2nya dia berhenti dari jadi tegar...

and my father, perokok tegar...berhenti merokok sebaik saja dia cecah 40 tahun...daripada 2 kotak satu hari, dia berhenti mendadak dan syukur Alhamdulillah dia sihat...dia cuma tetapkan dalam fikiran dia saja tanpa tekanan dari sesiapa...

macam I ni, lagi org tekan lagi I takkan buat sesuatu perkara...tapi bila org just biarkan I fikir sendiri..I jadi lebih tekad nak berubah...untuk buktikan..mungkin prebetsabu macam perangai I..jadi Viona, you bersabarlah dan teruskan berdoa..dan prebetsabu...u buatlah yang terbaik untuk family you

tapi....tak nak gaduh2 yer...sayang hubungan suami-isteri tu kan..sayang Damia....

rasp said...

do what's best for the ur family...
take care...

Ieda Zakaria said...

Hai mas & Nas...
Walaupun hubby.. yazie x merokok tp ieda faham your situation..Think positif apa2 keputusan yg uols nk buat..anggap hal ini adalah dugaan dariNya tp kita sebagai hamba..kena la pandai solve the problem..uols dua mmg match...x nak la gaduh2 & masam2 muka lagi..yg penting ingat AVIN DAMIA key...

AyangAizul said...

org lelaki dgn rokok mmg susah nak pisah, tp kalo pisah ngan bini tak kisah lak kan...

bg kita, kita tak pernah nak paksa2 or desak dia. bkn sbb nak biar suami kita trus2 ngan rokok tu, tp bg kita biar dia benti dgn rela hati, bkn paksaan dr kita.

kita akan lebih sakit hati kalo depan kita dia declare dah benti smoking n mmg tak hisap pun, tp blkg kita ngan kekawan dia dia buat gak.

bkn kita nak salahkan mas, tp ini pndapat kita la kan. ayat2 pedas n perli2 tu mmg sentiasa la kuar dr mulut ni. dan kita slalu sebut statement dia dulu -
b4 kawen - dah kawen nnt nak benti
dah kawen - nnt lepas bersalin, dah ada baby kena benti la...

tp skrg ni... nan ado la bentinyer. but at least dr ayat perli2 kita n ungkitan statement dia tu, dia leh kurgkan kuantiti rokok yg dia isap.

terpulang pd individu, nak paksa or tak. cara kita mmg takkan paksa tp kena main taktik psiko lebih sket la kan....

dan yg penting... doa dr kita utk kebaikan dia... insyaallah satu hr nnt dia leh sedar sndiri...

Ungku Nor said...

jgn ambil langkah terburu-buru dan fikirkan dalam-dalam akan setiap kemungkinan akibat dari keputusan yang kalian pilih.

jangan sampai waktunya kalian menyesal sedangkan segalanya dah terlewat untuk diperbetulkan.

akak siyes ni.

tini said...

mas...aku masih rasa bersalah....

Sis Lin said...

MV...lin pun sama gak mcm MV,hubby dok rokok2..tp malas dh amik peduli,ckp salah,tegur salah,diam lg la bersalah..so dh x tau nk bt mcmne..senang ckp kan kt hubby lin tu..'lu fikir le sendri'....
kita tegur bermakna kita sayang....huhuhu

tuberose78 said...

harap dapat banyak2 bersabar dan pikirkan lah apa yang terbaik untuk family mas & nas...
bincanglah sevara baik... insyaallah...

peace... no war!

kojah said...

kak, happy kak...lagi berapa ari je nak g honeymon kan...peace =)

Mya said...

viona, sy hrp semuanya dpt selesai cara baik k.. kamu jaga diri..

Dee said...

mv..i'm lucky kot my hubby bukan smoker..tp jgnlah perkara ini menjejaskan hubungan kalian suami isteri..cuba beli patch tu..ada yg kata berhasil..see doc ok...i pray yg baik2 je utk u oll berdua!!

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!