Header

Thursday, February 23, 2012

BlackBerry® PlayBook™ OS 2.0 sudah tiba!

Hip hip hip hip hip hooooraaaaaayyyyyyyyyyyy!!!

The long awaited BlackBerry® PlayBook™ OS versi 2.0 akhirnya telah secara rasmi tiba dan sedia untuk di download ke tablet BlackBerry® PlayBook™ anda!!!

Waahhhh gembiranya aku...!! kenapa pulak begitu gembira?

Sebenarnya takde lah gembira mana, sebab sebelum ni pun weols dah guna OS 2.0 Beta kat salah satu BlackBerry® PlayBook™ weols.. yang lagi 1 tu weols maintain guna official release v1.8

Tapi, kenapakah isu v2.0 ni begitu dinanti-nanti dan sangat heboh diperkatakan dikalangan pengguna BlackBerry® ?

Sebab....
Seawal April 2011, Research In Motion (RIM) telah melancarkan tablet terbarunya iaitu BlackBerry® PlayBook™ di pasaran... ianya merupakan peranti tablet pertama yang dilahirkan oleh syarikat pengeluar jenama BlackBerry® ni..

Tapi...
Masa tu, BlackBerry® PlayBook™ ni teruk kene hentam.. kebanyakan media teruk hentam BlackBerry® PlayBook™ ni sebab dikatakan "half baked"... separuh masak.. rushing sangat untuk dipasarkan, walhal functionalitynya terbatas.. masa dilancarkan, tiada module email and tiada kalendar...

loorr.. itu je ke isu nya... ceh... dasar pengampu buah epal sungguh la media2 ni (mana tidak, Apple telah melabur begitu banyak sekali dari segi penajaan iklan2 di website media2 tersebut.. jadinya, para media pun mungkin di dalam dilemma lah kalau nak kata BlackBerry® PlayBook™ ni device yg sgt baik, nnti Apple kecik hati and tak mau sponsor iklan dah huhuhuuhuh teori aku je tu)

Tapi cerita-cerita and review dari media tu semua tidak memberi kesan kat Team Masviona... CEO kita, Masviona buat surprise and hadiahkan BlackBerry® PlayBook™ ni sempena birthday aku last year :)

suke suke suke.. nah entry utk recap balik kenangan tu Playbook sebagai hadiah birthday aku.

Despite all the negative press review, sedikit pun tidak terasa cacat celanya BlackBerry® PlayBook™ tu... takde native email application builin? lorrr watpe nak susah2, gi je kat web browser... unlike Ipad, browser BlackBerry® PlayBook™ adalah 90% menyamai dan setara dengan browser di pc.. leh display Flash and segala Java Script.... browser Android pun boleh Flash jugak, tapi sangat laggy.. serius.. weols pun ada tablet Android gak.. Honeycomb 3.3 Lenovo IdeaPad.. terasa betul laggy dia..

ok ok .. cukuplah intro pasal kebagusan BlackBerry® PlayBook™ ni.. more info korang leh selak entry2 yg lepas2 ni aku dah pernah buat simple review and selalu jugak dalam entry2 lain, akan kelihatan kelibat BlackBerry® PlayBook™ ni sentiasa ada bersama weols.. sangat efficient, and sgt versatile.. especially time meeting dan jugak time weols travel.

My simple review - hands-on
Top 10 sebab mengapa PlayBook lebih baik dari iPad

So back to the real topic we r about to discuss...
Seperti yang telah dijanjikan oleh RIM, BlackBerry® PlayBook™ akan mendapat suntikan terbaru menerusi Operating System yang terkini.. versi 2.0

Apa yang ada dalam versi ni?

Alaaaa... RIM bagi kat semua, especially para pengomplen tegar  yang dok komplen kekurangan BlackBerry® PlayBook™  ni sebab takde application Email (padahal leh je thru web!)

So dengan perkenalan kepada v2.0, RIM bagi terus Integrated Email Client.. guna protocol ActiveSync untuk email server luar dan juga keupayaan untuk sync bukan sahaja email, tapi segala mak nenek contact, appointments and calendar yang dah kita set dari account Yahoo!, Google, MSN, Facebook, Twitter dan jugak LinkIn... haaaaaaaaaaaa hambik kau!!! semua dia bagi!!!!! Nak bising2 lagi? User interface yang depa buat pun, sangat2 mudah and friendly.... bagus.. bagus!!

Interface Email Massages application dalam 2.0 image credit to BlackBerry's website

Nak tengok presentation dalam bentuk Flash tentang applikasi email dalam 2.0? klik sini. Tapi jangan klik guna iPad sebab iPad/iPhone tak support Flash muahhahahahaha

Next, bukan sahaja itu yang RIM tambah dalam 2.0, tapi jugak, RIM telah berjaya membuatkan OS BlackBerry® PlayBook™ yang dipacu menggunakan teknologi QNX ni boleh run apllication yang dibuat untuk Android.... haaaa?!

Betul tak tipu... para developer android yang dah buat application untuk android kini boleh submit application yang dorang dah buat ke RIM, and repackage semula, then boleh digunakan untuk BlackBerry® PlayBook™.. ye uols.. dasat ooo ini teknologi QNX.. leh main Android punya application... RIM dah develop Android Runtime di dalam QNX... fuuuhh.. sekali lagi, Syabbaaashhhhh RIM! So dengan adanya 2.0 ni, CEO RIM yang baru, Thorsten Heins kata, ada lebih dari 6000 application dari Android yang sedang que untuk direlease dalam Apps World!! haaa tu dia... and the number is growing!


Antara thousands of apps yang dah available, be it developed using native QNX, or ported from Android... nyummy kan?


Tapi, bagi weols, dua dua ciri terbaru yang ditawarkan dalam os2.0 ni, weols sambut dengan tangan terbuka je lah.. its a bonus to us lah.. untuk menjadikan tablet BlackBerry® PlayBook™ ni lebih sempurna dengan cii-ciri tambahan, dan untuk menyenyapkan mulut2 press n media yang tak henti2 nak bash RIM... sekaligus untuk menarik minat muda mudi dengan adanya applikasi2 yang pelbagai tu, especially games lah kot...

Bagi weols, sesuatu yang amat memeranjatkan, bila dengan adanya os2.0 ni, RIM bagi surprise kat users n consumers dia...  dan weols sangat2 berterima kasih pada RIM sebab depa sumbat sekali functionality tu dalam tablet dia ni.. perrghhh sarat betul BlackBerry® PlayBook™ ni dengan macam2 ciri baru!!

nak tau apa dia?

Since weols bukanlah gamers (kecuali anak dara weols tu lah.. dia memang suka main game kat PlayBook ni.. rancangan awal, kitorang beli Android Lenovo tu utk dia main2 godek2.. tapi ntah kenapa, Playbook jugak yg dia suka.. so even weols ada 2 biji Playbook, tapi selalu lah berebut ngn anak dara tu if semua nak guna serentak huuhuh.. saya lah yg selalu mengalah.. guna je lah lenovo tu even laggy wakkkakaka) weols sangat bergantung pada BlackBerry® PlayBook™ ni untuk kerja2 productivity weols... banyak document2, notes dan jugak presentation slides yang weols simpan dalam tablet ni.. tak lupa juga, segala research yg weols buat utk travel trip weols, semua dalam tablet ni.. dan jugak video2 travel ;)

RIM telah menyedia dan menaik taraf segala perisian dan aplikasi yang berteraskan produktiviti... now, applikasi Documents To Go dalam os2.0 telah dinaik taraf dan lebih menyeluruh... bukan sahaja untuk view docs and presentations, bahkan jugak untuk mengedit.. banyak bende2 kecik yang telah diperbaiki dalam applikasi ni, sekaligus memberikan user experience yang lebih selesa!!! Clap clap clap!!!!!!!!!!

And the biggestimprovement, that was really pleasant for us is the introduction of Print To Go!!!! Now segala data dari pc, dapat di print secara digital dan terus disimpan kedalam BlackBerry® PlayBook™ sebagai digital printing secara online sahajaaaaaaaa... owwwwwhhhh RIM.. u really makes our life easy !!!! muah muahhhhhhhh ianya sedikit berbeza dengan konsep Cloud... BlackBerry pun ada perkenal konsep Cloud epa.. dipanggil BlackBerry Fusion (yg ni nanti kita kupas).. tapi Print To Go ni lebih kepada digital printing terus ke BlackBerry® PlayBook™ anda.

UI utk slide Presentation dalam Douments To Go

jap jap... nak sapu airliur dah leleh2 leleh ni.... drooling plak bila aku dok cerita2 kelebihan BlackBerry® PlayBook™ 2.0 ni wakakkaakka

untuk korang dapat gambaran jelas tentang Documents To Go ni, sila klik sini... ehem ehem.. pakai iPad, sila buka di pc anda yeee ekekkekeke

Dan satu lagi ciri surprise yg RIM sumbat sekali dalam versi BlackBerry® PlayBook™ 2.0 ni, ialah Remote Bridge!!!! yeeeeeeeeaaaahoooooooooooooooooooo pakcik sangat sukoooooooooooooo

Ianya adala enhancement dari Bridge yang sedia ada... Brige ialah applikasi yang dibina untuk menyatukan connection di antara smartphone BlackBerry anda kepada Playbook..
Dengan adanya Bridge, korang leh online and surf kat BlackBerry® PlayBook™ menggunakan data allowance dari smartphone Blackberry anda.. so tidak pelulah anda membazir duit and kene subscribe and maintain satu lagi line untuk tablet anda, semata-mata sebab anda nak online kat tempat yg takde wifi... huuuuu jimat...

Tapi dalam Bridge 2.0 ni, RIM tambah lagi kelebihan dengan adanya function Remote!!!
Kini, smartphone anda boleh menjadi remote keyboard dan mouse untuk tablet BlackBerry® PlayBook™!! waahhhh... sangat berguna sewaktu nak buat presentation!!!! i loiikkeee teramat sangat!!

Now, korang letak n hook je playbook tu kat hdmi projector, then using bridge, korang freely can do the presentation, tak yah perpacak terpaku depan projector tu... korang leh kawal BlackBerry® PlayBook™ dari phone korang je... segalanya boleh... ! Even masa remote tu, ada function sebagai Presenter, korang leh touch je phone tu semasa presentation and slide leh go back n forth!! REALLY... I LIKEEE THISSSSSSSSSSS so semasa presentation kita, orang yg buat presentation tu akan lebih nampak neat, pofessional and freely can express dia feelings in the presentation since takde wayar berselirat.. hanya dia, dan phone di tangan... !!!!!!!!!!!

Dan jugak yang bertambah best, Bridge 2.0 di BlackBerry phone ni bukan terhad untuk remote BlackBerry® PlayBook™ sahaja, tapi RIM telah menggunakan teknologi Bluetotth HID yang universal... bermakna, segala peranti yang support HID, phone BlackBery boleh kawal minda peranti tersebut.. hahahahahha.. contohnya? - PS3, Android Tablets and PCs!!!! wooooooot wooooooooooootttt dah rasa macam Star Wars plak.. aku dah ada kuasa JEDI.. wakakkakakaka

Dan jugak, selain daripada utk kegunaan bidang korporat, Bridge Remote ni jugak ada kelebihan lain, yg sangat handy!!! Anda dengan mudahnya dapat transfer display gambar, documents and website dari display di phone kepada display di Playbook, with a single click!!!

yang ni semalam aku dah try.... ekekekkee kita gunakan teknologi untuk menambat hati si dia yg tercinta..

Semalam masa Viona tengah godek2 Playbook dia, aku pun terus taip kat hnpon, "I love u... muaaaahhhhhh" and then terus send ke display BlackBerry® PlayBook™ thru Bridge Remote... terkejut jugak lah si dia.. tapi lepas tu, PRICELESSSSSS... dapat senyuman mesra dari dia........ aauummmmmmmmmmm

Dengan adanya Bridge dan Remote, rasanya semakin lengkap dah dunia gadget ni.. tanpa sempadan.. kini saya sudah ada kuasa macam pahlawan Jedi wakkakakaka

nak tengok camna Bridge ni beraksi? sila kan lah klik sini... dan lepas tu terus pergi ke mana2 kedai henpon berdekatan, dan terus dapatkan henpon dan playbook ye wakkakakaka


Pergghhh panjangnya aku dah review pasal BlackBerry® PlayBook™ 2.0 ni...
ini bukanlah review yang berbayar, tidak lah pula RIM ada bagi saguhati o whatsoever... tapi weols sebagai pengguna BlackBerry® Smartphone and jugak BlackBerry® PlayBook™ rasa seperti bertanggungjawap lah pulak untuk share review ni.. sebab ntah kenapa lah RIM asyik tidak mendapat keadilan dari para reviewer international....

So harapnya dengan adanya review dari pengguna sebenar, and semua tu adalah berdasarkan pengalaman weols sendiri dan weols memang hargai teknologi BlackBerry ni provide pada semua users dia.. tiada kekangan macam brand lain.. kalau dah guna Apple, kene guna segala mak nenek produk brand dia.. nak transfer file pun takleh... semua kene thru iTunes.. Android pulak, lebih terbuka similar like PlayBook, tapi ianya hanya sekadar OS, dan hardware pulak dibangunkan oleh mana2 brand yg berinat.. so bond antara hardware and OS tu tak rapat mana, hence the lagging eventhough spec hardware tu dah tinggi gille.. tapi since OS dibangunkan oleh party lain, so tiada keharmonian.......

Weols tak kisah, uguys out there can call us BackBerry Fanboyssss ke apa ke, eh.. ok jugak tu kan? kekekekeke bukan kita nak mengagungkan mana2 brand, tapi mungkin pada weols, praktikaliti poduk BlackBerry ni sangat sesuai dengan kehidupan weols, baik peribadi mahupun pekerjaan hakiki weols.. to each their own lah kan? so weols pun share lah mungkin ada yang dapat memberi manfaat... weols nak pahala ilmu ngeeeeeeeeeeee

Bye!

Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

1 Comments Uols:

Masviona said...

i like like like this review very much...kudos n thanks prebetsabu for the very informative infos!

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!