Header

Wednesday, November 24, 2010

Semangat Hang Li Po Avin Damia

dh jd slh satu trademark Melaka dh nih rasanya
Last week kan weols gi Melaka kan n last week jugak adalah ulang tahun perkahwinan weols yg ke-6. Alhamdulillah....sentiasa berdoa agar hubungan perkahwinan weols akan kekal aman bahagia, sentosa, harmoni, warna-warni dan diberkati selalu.....aminnnnn....Insyaallah. *** terima kasih byk2 pd semua yg mendoakan n wish weols kat fb, kat ym, kat twitter, kat sms n juga pd mereka2 yg mendoakan kebahagian weols biarpun hanya dlm hati....terima kasih sgt2

Actually plan cuti2 ke Melaka nih, idea asalnya oleh Mama saje nak gi bercuti ngan memana anak2 menantu n cucu2 yg mana free lah. Kalau ikutkan weols selalu gak wat family gathering dulu2 but beberapa tahun lately dah tak dpt nak dilaksanakan sgt plak coz asyik xdpt nak kumpul date yg semuanya free kan. Pempaham jelah semua pun bz ngan xtvt memasing kan so drp xde langsung if nak tunggu semua pun dpat join better lah buat je ngan sesapa yg free kan.
Tempat yang dipilih selalunya xmoh ler jejauh sgt drp klang Valley nih kan....hahaha. Makanya Melaka adalah destinasi yg paling sesuai n lagi satu weols ada kaum kerabat yang leh kawtim accomodation kat sana.....hiksss. Save budget....coz sepupu prebetsabu pengurus kepada Kompleks Falak al Khawarizmi tuh makanya penginapan weols adalah ditanggung beres. Alhamdulillah...thanks pada abg Baharin n Kak Mahani sefamily

Bab2 yang tuh kita stori mori kat n3 yg lain lah eh. n3 nih ahkak just nak bercerita psl anak dara ahkak tuh ler yg semangat dia bila dpt berjalan2 uols ngalahkan semangat kita org dewasa nih tau. Dia punya happy n keterujaan tuh xpayah cakap lah mmg xleh nak diterjemahkan ngan kata2 nih....hahaha. ** lagi hover dari bonda nih....lol

Uols just imagine, weols yg dah dewasa nih panjat naik menara masa kat hotel time nak teropong anak bulan semua tuh n segala mak nenek planet2 yang ada tu kan, weols nih dah sampai atas tercunggap2 lah menahan nafas yg dia siap berlari sana berlari sini lagi tuh.....hahaha mmg super power betul lah dia nih....ahaksss

Lepas tuh, keesokkan harinya plak time merayau2 kat bandar melaka tuh semua kan, weols nih ngan panas terik, badan melekit2 tak selesa kan dia sket pun tak ingat pasal nk kencing ke nak susu ke apa ke coz dia punya keterujaan nak tengok itu nak main nih nak test itu nak test ini lebih tinggi kan so dia lupa semua benda tuh....hahaha.

Yang herannya mana dia dapat energy tuh pun tak tau lah, padahal makan xdelah hover sgt. Susu pun dah tak acap sangat cukup sekali sehari je.....sbb dia ckp....dia dah big girl xleh minum susu manyak2 kali xleh pakai pampers sbb pampers untuk baby je kan bonda......hehehe....cute gilerrr bila dgr dia ckp mcm nih. Alhamdulillah dia nih cepat pick up n paham apa yg kita ckp.....:)

Mungkin dpt semangat Hang Li Po kot dpt kat dia tak pun semangat Tun Teja...hiksss. Serius terkejut weols tgk dia tau. Tapi tulah otw back from Melaka to KL tuh masuk2 je dlm kete terus tertido.....huhuhu penat sgt lah tuh.


 masa nih kat depan replika kereta lembu tuh la....menggekek2 dia gelak time ahkak lambung2 dia nih
dia suka lah but xleh selalu buat....bahaya
lepas buat nih dia mintak lagi...but ahkak tak layan....bahaya kot n penat gak nak lambung2 dia tuh

Tapi tulah xde apa yg lebih menggembirakan kita bila kita dpt menceriakan org2 yang kita sayang kan. Sayangilah orang2 yang menyayangi kita lebih2 lagi kedua ibu bapa kita selagi mereka masih ada didunia dan jagalah hubungan sesama manusia kerana jika kita berdosa kepada Allah kita masih berpeluang untuk memohon ampun n bertaubat kepadanya tetapi sekiranya kita berbuat dosa n kejahatan terhadap sesama manusia tidak akan terampun dosa kita sekiranya orang yg kita sakiti itu tidak redha diatas perbuatan kita.....pesanan ikhlas dari masviona buat diri sendiri n juga buat semua yang membaca.....:)


Author's note: Ni nak tepek satu hadis nih kat sini buat renungan bersama
Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda: Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

Ermmm...ingt tuh uols tidak beriman ok kita nih selagi kita tidak mengasihi saudara kita.....huhuhu. Jadi hubungan sesama manusia nih sebenarnya amat penting dalam kehidupan kita....kawan2, jiran2 apatah lagi kaum keluarga kan. Jadi untuk apa kita semai perasan hasad dan dengki dalam diri kalau kita sedar betapa pentingnya nilai ukhuwah ataupun hubungan sesama manusia untuk kita dimata yang maha pencipta, Allah swt.

Suka saya memetik kata2 drp iman ghazali nih untuk kita sama2 menilai betapa pentingnya ukhwah diantara sesama manusia

Imam Ghazali berkata: "Ukhuwah itu bukanlah terletak pada kata-kata yang manis atau pertemuan, tetapi terletak pada sejauh mana ingatanmu terhadapnya di dalam doamu kpd Allah Subhanahu Wa Taala."
Rasanya kalau saya nak huraikan pasal ukhwah nih pun dah leh jadi satu n3 yang lain. Jadi rasanya better saya habiskan n3 nih sampai disini saja dan berharap agar uols membaca n3 ini pada kali ini bukan sekadar membacanya dengan akal tapi dengan hati.....ya saya tak silap taip kali nih saya memang memohon agar uols semua membacanya dengan hati dan bukannya dengan akal.....serius!
Kalaupun bukan keseluruhan n3 ini, saya betul2 mohon agar uols dpt membaca ngan hati part hadis n jugak petikan kata2 iman Ghazali nih coz saya percaya jika betul2 uols hayatinya pasti ia mampu menggoncangkan hati uols bagaikan panahan petir..menggetarkan naluri seakan2 terkena vibration hanset dan juga bisa meresahkan jiwa uols...sungguh tak tipu coz saya dapat rasakannya....INSYAALLAH!



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

3 Comments Uols:

Rizziela said...

saya pun baru balik bercuti dr melaka last 2 week..memang best kan?

Masviona said...

rizziela,
yeke...:). tulah mmg ramai gak kwn2 weols pun yg dgrnya baru balik dr melaka gak...:)

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

kami pun pergi melaka gark weekend lepas...hik hik hik

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!